PayiQ panostaa sujuvaan liikkumisen palveluun uudessa tuotejulkistuksessaan

​PayiQ julkistaa uuden Open Generation -sukupolven palkitusta Ticketing as a Service -alustastaan. Kehityksen painopisteitä ovat olleet kansainvälinen laajentuminen, uudet integraatiot ja palvelutarjonnan lisääminen. Uusi julkaisu tuo käyttäjille entistä enemmän vaihtoehtoja ja paremman käyttökokemuksen.

Ekosysteemimallisessa kehityshankkeessa on rakennettu laaja yhteistyöverkosto ja sen myötä luotu uusi kumppanien liiketoimintaa hyödyttävä lisensiointimalli. Tämän ansiosta PayiQ on ripeästi hankkinut uusia kansainvälisiä asiakkuuksia, ennen kaikkea Venäjältä ja Intiasta.

Eri puolilla Venäjää on yhdessä kumppanien kanssa otettu tuotantoon jo kuusi alueellista sovellusta ja useita muita on työn alla. Palvelun edellyttämät integraatiot on toteutettu yhteistyössä merkittävien venäläisten pankkien ja julkisen liikenteen toimijoiden kanssa. Yhteistyö jatkuu tiiviinä ensi vuonna ja palvelu laajentuu yhä useampiin kaupunkeihin ja alueille samalla kun palvelutarjonta monipuolistuu.

Intiassa yhtiö on solminut laajan lisenssisopimuksen merkittävän alueellisen järjestelmäintegraattorin kanssa. Yhteistyössä toteutetaan useita multimodaalisia lippuratkaisuja, jolla käyttäjät voivat ostaa koko matkaketjun liput useissa osavaltioissa.

Uuden tuotesukupolven kehitystyössä yhtiö on panostanut integraatiokyvykkyyksiin, muun muassa maksutapojen, matkaketjujen, identiteetinhallinnan ja käyttäjädatan osalta. Käyttäjien tunnistautumiseen on tehty merkittäviä laajennuksia. Sovelluksiin voi nyt kirjautua myös käyttäjien olemassa olevilla Googlen tai Applen tunnuksilla, eikä erillisiä käyttäjätunnuksia enää välttämättä tarvita. Sovelluksen käytön aloittaminen nopeutuu, kun asiakkaan ei tarvitse luoda taas uutta salasanaa uutta sovellusta varten. Monille käyttäjille on nykyään myös tärkeää digitaalisen jalanjäljen pienentäminen ja omien tietojen hallinta. Yhtiön sovelluksista voi nyt suoraan hallita henkilökohtaista dataansa, mm. poistaa oman käyttäjätiliinsä ja sitä myötä sovellukseen annetut henkilötiedot.

PayiQ on yhteistyössä Perille.fi-palvelun kanssa tuonut kaukoliikenteen juna- ja bussiliput samaan sovellukseen paikallisliikenteen kanssa. Asiakkaiden ei tarvitse asentaa useita eri sovelluksia vaan yhdellä sovelluksella voi hakea aikatauluja, vertailla hintoja sekä ostaa koko matkaketjun liput. Perille.fi-palvelun valikoimaan on tulossa myös maiden rajat ylittävät matkaketjut, kuten junaliput Pietariin.

Yhtiön kotimaisille käyttäjille on myös tuotu uusia ominaisuuksia. Järjestelmään on lisätty uusi maksutapa, PlusID-laskutus. PlusID on palvelu, joka mahdollistaa turvallisen ja läpinäkyvän asioinnin PlusID-käyttäjien välillä. Siinä ostot kerätään joustavasti laskulle, jolla on 14 päivän koroton maksuaika ja mahdollisuus kerätä bonusta ostoista. Integraatio PlusID-palvelun kanssa mahdollistaa myös muita yhteistyön muotoja, kuten erilaisten alennushintaisiin tuotteisiin oikeuttavien käyttäjäryhmien tunnistamisen.

”Joukkoliikenteeseenkin suuresti vaikuttavat haastavat ajat ovat toivottavasti helpottamassa ja olemme viimeisen vuoden aikana panostaneet merkittävästi kansainväliseen tuotekehitykseemme. Ihmisten tarve liikkua on viime aikoina muuttunut, mutta se ei ole hävinnyt. Turvalliset, helppokäyttöiset ja monipuoliset digitaaliset palvelut ovat nousseet pandemian aikana entistäkin tärkeämpään asemaan. Uudet tuotejulkaisumme vievät meitä lähemmäs päämääräämme tuottaa kokonaisvaltainen palvelu, joka on helppo ja joustava käyttää ja tarjoaa mahdollisimman monipuolisen tuotevalikoiman” summaa PayiQ:n toimitusjohtaja Pirkka Lankinen.