Vihreän liikenteen pilotti Helsingissä

PayiQ on mukana vihreän liikenteen hankkeessa, jonka tavoitteena on edistää kestävää kehitystä vaikuttamalla matkustajien reitti- ja liikennevalintoihin. Hanketta pilotoidaan Helsingissä.

PayiQ on tekninen toimittaja EU-rahoitteisessa ACUMEN-hankkeessa, joka pyrkii vaikuttamaan matkustajien reitti- ja liikennemuodon valintaan kestävän kehityksen ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Hankkeessa hyödynnetään tekoälyavusteista saumattoman liikkumisen hallintatyökalua tehokkaampien ovelta ovelle -matkojen saavuttamiseksi. Ratkaisu tukee myös liikenteen turvallisuutta ja joustavuutta osana vihreää siirtymää.

Hanke toteutetaan yhteistyössä Forum Viriumin, Aalto yliopiston ja monien muiden partnereiden kanssa. PayiQ on kehittänyt PayiQ Tickets -mobiilisovelluksen, jonka kautta matkustajille annetaan tietoa reittivaihtoehdoista sekä seurataan valittuja liikkumismuotoja. Hanke on jo käynnistynyt ja tällä hetkellä Forum Virium ja PayiQ etsivät kokeilulle testikäyttäjiä. Kokeilu keskittyy Helsingin Jätkäsaaren ympäristöön.

”Aloitamme innolla yhteistyön PayiQ:n kanssa ACUMEN-hankkeen mobiilisovelluksen kehityksessä. PayiQ:n asiantuntemus kaupunkien ja joukkoliikenteen sovellusten toimittajana on olennainen osa käyttäjäsovelluksen kehittämistä ja käyttöönottoa. Meille on tärkeää varmistaa testikäyttäjillemme saumaton ja käyttäjäystävällinen kokemus” sanoo Forum Viriumin projektipäällikkö Eero Jalo.

“Olemme iloisia voidessamme olla teknisenä toimittajana tässä hankkeessa ja odotamme innolla tuloksia siitä, miten suositukset voivat vaikuttaa matkustuskäyttäytymiseen. Olemme jo julkaisseet oman GreenImpact-ominaisuuden muissa hallinnoimissamme sovelluksissa ympäri Suomea. Uskomme, että pehmeät toimenpiteet, kuten pelillistäminen ja suositukset, voivat kannustaa ihmisiä tekemään ilmastoystävällisiä valintoja” kertoo PayiQ:n toimitusjohtaja Elena Lipchenko.